Kursstart för andra omgången av ‘Introduktion till svensk Hälso- och Sjukvård’


Andra omgången av utbildningen ‘Introduktion till svensk Hälso- och sjukvård’ som drivs av Sophiahemmet Högskola tillsammans med Novare Potential och med finansiering av Wallenbergstiftelserna är nu igång.

35 motiverade och drivna läkare från 26 olika länder har påbörjat sin intensivutbildning och är klara i december. Dagen inleddes med välkomsttal från Johanna Adami, rektor Sophiahemmets högskola. Därpå berättade Natasha Braun som gick utbildningen förra året och nu praktiserar som läkare på en vårdcentral tog vid om sin tid vid utbildningen.  –Det bästa med utbildningen var att känna sig uppskattad, att känna att jag är värdefull och inkluderad i den svenska sjukvården. Hon gav också tips:  –Kämpa! Det är inte lätt men heller inte omöjligt. Lita på dig själv och bara plugga!

En av studenterna är Sara Boughattas. Hon är född i Sverige men flyttade till Tunisien som sexåring. I Monastir har hon läst till läkare i fem år i och arbetat två år som AT-läkare på sex olika avdelningar. Hon ser hur utländska läkare kan bidra med massor av erfarenheter som skiljer sig från svenska kollegors. – Exempelvis har vi kunskap om vissa sjukdomar som är vanliga i våra hemländer, men som svenska läkare kanske inte upptäcker lika snabbt. Sverige har invånare från många olika länder och där kan våra kunskaper vara en enorm resurs, säger Sana.

Ahmed Alfaili kommer från Bagdad i Irak och jobbar som undersköterska på Stockholms Sjukhem i Bromma. I Irak gjorde han sin treåriga ST-tjänst inom barnmedicin. När han kom till Sverige var han inställd på att arbeta som läkare i Sverige. Efter att ha tagit det nya kunskapsprovet för läkare blev han inte godkänd på den prekliniska delen som är en ny del i provet. Det blev en chock.

–Det var första gången jag blivit underkänd på något i hela mitt liv! Jag blev deprimerad och satt hemma i två månader efteråt, säger Ahmed som tänker se till att vara förberedd på provets olika delar inför nästa gång han genomför det.

Intensivutbildningen ger 18 högskolepoäng under tre månader. För att bli antagen krävs godkänd läkarlegitimation från annat land och goda kunskaper i svenska. Tanken är att det ska gå snabbare för deltagarna att ta sig in på arbetsmarknaden. Kursen avslutas i december och ska då ha gett en god inblick i hur det svenska sjukvårdssystemet fungerar. Detta kommer att underlätta när det är dags att göra det medicinska kunskapsprovet som krävs för att få svensk läkarlegitimation.

Fler nyheter

Novare Potential i samarbete med Scania

I samarbete med Novare Potential och Stockholms Stad startade Scania Sverige en ny vuxenutbildning – de första eleverna är nu färdigutbildade och de första tolv servicetekniker går nu ut i arbete.
Läs mer om samarbetet här

Farzad Golchin intervjuad i HR People

I intervjun berättar Farzad Golchin om hur Novare Potential startades genom ett slumpmässigt möte i Almedalen, vad introduktionsrekrytering innebär och var han får sin drivkraft ifrån.

Läs hela intervjun här

Farzad Golchin intervjuad i Juseks tidning Karriär

Tidningen Jusek Karriär uppmärksammar i sitt senaste nummer Novare Potential och det arbetet bolaget utför för att fler nyanlända ska ta sig in på den svenska arbetsmarknaden. I intervjun berättar Farzad Golchin bland annat om den modell som Novare Potential framgångsrikt arbetar med:

För att göra anställningen hållbar på längre sikt har den nyanställda under det första året en mentor från Novare Potential.

Klicka här för att läsa artikeln

 

Novares Kinan Halal i Dagens Industri

Under rubriken ’En perfekt match i rekrytering” intervjuas Kinan Halal i Dagens Industri om sin resa från hr-specialist i Syrien till delägare i Novare Potential, Sveriges förmåga att ta tillvara nyanländas kompetens och den unika intensivutbildningen Software Development Academy som drivs tillsammans med KTH och Wallenbergstiftelserna.

Läs Susanne Barks intervju i DI Weekend >>

Vill du vara mentor för en nyanländ person som vill starta eller fortsätta sin karriär i Sverige?

I vår modell introduktionsrekrytering är mentorrollen en stor nyckel till en framgångsrik rekrytering. Ett mentorskap handlar om att föra över kunskap och erfarenhet från en mer erfaren person till en mindre erfaren person inom ett visst område, vilket i det här fallet ofta handlar om kulturella skillnader och språk. Vi har lärt oss att både medarbetarna och cheferna upplever en stor trygghet med att det finns någon där som ett bollplank.

Mentorskapet pågår normalt i ett år och du träffar medarbetaren vanligtvis en gång i månaden och diskuterar frågor som är viktiga att arbeta med utifrån varje unik situation. Under varje träff är det mycket uppskattat med konstruktiv feedback och allmän coachning framåt.

För att lyckas i rollen som mentor bör man vara en god lyssnare och ha goda ledaregenskaper såsom empatisk förmåga, tydlighet och målmedvetenhet samt ett stort intresse för personlig utveckling. Att ha egen erfarenhet från olika kulturer samt språkkunskaper är en fördel men inget krav. Vi söker nu volontärer som är intresserade av att vara mentorer.

 Klicka här för att skicka din intresseanmälan.

Farzad Golchin om vinnande rekrytering i Ledarnas podd

Farzad Golchin är VD och grundare av Novare Potential och i Ledarnas podd ”Chefsrådgivarna” ger han sina bästa tips på hur företag kan bredda sitt sökande för att inte missa stora affärsmöjligheter.

Lyssna på podden här eller ladda ner via iTunes.

Kursavslutning för utbildningen ‘Introduktion till svensk hälso- och sjukvård’

Tisdagen den 19 december avslutades den andra omgången av Sophiahemmet Högskolas utbildning  ”Introduktion till svensk hälso- och sjukvård” för nyanlända läkare. Utbildningen har resulterat i att 35 deltagare nu har fått chansen att ta steget närmare en svensk läkarlegitimationen. Utbildningen har gett deltagarna en god inblick i det svenska sjukvårdssystemet och förberedande studier till det medicinska kunskapsprovet som krävs för att få svensk läkarlegitimation.

Avslutningsceremonin som hölls på Sophiahemmet inleddes med tal från rektor Johanna Adami och Novare Potentials VD Farzad Golchin. Därpå följde tal från studenter och Peter Seger, VD för Sophiahemmet. Ceremonin avslutades med utdelning av kursintyg och mingel.

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson besökte IT-utbildning för nyanlända

Software Development Academy är en tre månader lång intensivutbildning för nyanlända som sker i samarbete mellan Novare Potential, KTH och med finansiering av Wallenbergstiftelserna.

Besöket inleddes med att ministern hälsades välkommen av Fredrik Hillelson, koncernchef och grundare av Novare, Mattias Wiggberg, stabschef på KTH och Farzad Golchin vd och grundare Novare Potential.

Ylva Johansson inledde med att hon såg fram emot presentation och att titta på ett framgångsrikt projekt. Hon hör ofta att ”in Sweden we have a system…” men att det kring nyanländas arbetssituation ofta bygger på eldsjälar, projekt och ad-hoc-lösningar. Ministern vill nu hitta system så man inte ska behöva uppfinna hjulet gång på gång – vad kan vi ta med från projekt som Software Development Academy och implementera bredare?

Därefter berättade Farzad Golchin om bakgrunden till utbildningen. Novare Potential arbetar med ett begrepp som kallas introduktionsrekrytering och är bryggan mellan det behov som finns på arbetsmarknaden och den kunskap som finns hos nyanlända. Farzad berättade också att 70 personer har fått arbete sedan Novare Potential startade 2016.

Kinan Halal och Lana Haddad från Novare Potential tog sedan över och berättade om kursdeltagarna och hur antagningsprocessen går till. Mattias Wiggberg berättade sedan att under hösten 2015 var det många inom KTH som ville hjälpa alla nyanlända men att de hade svårt att hitta ett sätt att göra det på tills de kom i kontakt med Novare Potential. De komprimerade då ett civilingenjörsprogram till en tre månader lång intensivutbildning där undervisningen sker dagligen 9-17 i högt tempo. Mattias nämnde också hur Software Development Academy berikar andra utbildningar inom KTH och att många lärare och studenter är engagerade i att hjälpa deltagarna.

Avslutningsvis berättade en projektgrupp från utbildningen om sitt projekt att skapa ett mobilspel från grunden – från idé till nedladdningsbart spel på bara tre veckor. Projektgruppen får också frågor från ministern, bland annat om hur deltagarna hittade projektet (Linkedin, Facebook, Arbetsförmedlingen, P1) och om det var en intensiv kurs (JA!).

Kursstart för Software Development Academy

Av hundratals sökande är det nu 32 motiverade elever som sitter i en sal på KTH en tidig måndagsmorgon i september. Det är start för den andra omgången av Software Development Academy – en tre månader lång intensivutbildning i java-programmering för nyanlända akademiker som drivs i samarbete mellan Novare Potential, KTH och Wallenbergstiftelserna.

Första dagen inleds med att KTH:s stabschef Mattias Wiggberg hälsar alla elever välkomna till den första studiedagen och säger: Ni är alla smarta och motiverade – och ni kommer behöva utnyttja de egenskaperna maximalt de kommande tre månaderna. Det här är den mest intensiva utbildningen på KTH och den enda utbildningen av sitt slag på ett universitet i Europa. Varje timme räknas och utbildningen är noga kalibrerad för att ge er maximal kunskap på minimal tid.

Därefter tar Kinan Halal från Novare Potential över och berättar om hur samarbetet mellan KTH, Novare Potential och Wallenbergstiftelserna skapar en unik möjlighet att matcha rätt kompetens till de behov som finns på arbetsmarknaden. Kinan: Vi utmanar vår egen bransch och vi kommer utmana er. Målet för oss är att alla här inne ska få ett arbete efter avslutad utbildning och vi har redan påbörjat matchningen mellan er och potentiella arbetsgivare. Alla här inne kommer få en egen coach på Novare Potential som hjälper er med alltifrån att skriva ett CV till att hjälpa er att hitta rätt typ av arbete.

Sedan tar Philipp Haller, utbildningsansvarig från KTH, vid och berättar om upplägget för utbildningen. Varje dag är det schemalagda lektioner med start klockan 9 och som avslutas klockan 17. Därefter är det egna studier på kvällar och helger. 500 timmar på 12 veckor motsvarar mängden kodning för en kandidatexamen som systemvetare. Utbildningen är uppdelad i tre segment: grunder i programmering, objektorienterad design och ett projektarbete som kommer drivas i team där varje grupp ska gå från idé till skarp produkt. Därtill kommer egna projekt att drivas parallellt.

Efteråt presenterar alla deltagarna sig själva och berättar vad de vill uppnå med utbildningen innan den första lektionen inleds.

Deltagaren Joy Iwendi presenterar sig själv för sina nya kurskamrater.

IDG om vår intensivutbildning i Javautveckling

IDG

IDG har intervjuat VD Farzad Golchin och två av deltagarna, Ramsha och Lena, från Javautbildningen som vi driver tillsammans med KTH.

Farzad berättar bland annat att om utbildningens betydelse för både de nyanlända deltagarna och företagen som anställer. Det understryker även Ramsha som före utbildningen sökte massor av jobb utan resultat men som nu har skrivit på kontrakt med ett IT-bolag.

På bilden ser ni Ramsha Waseem och Lena Shervarly från utbildningen.

Läs hela intervjun här.

Fyll i dina uppgifter och ett meddelande så återkommer vi så snart vi kan